Károsak lehetnek a hüvelyen belüli eszközök
Dr. Skultéti Judit intimorvos, Kriston Intim torna tréner


Modern korban élünk, modern eszközöket, modern módszereket használunk életünk egyre több területén. Számos vívmány, felfedezés segítséget jelent mindennapjainkban, egyszerűsítik napi tevékenységeinket, kényelmesebbé teszik világunkat. Lássuk most az intim „dolgainkat” egyszerűsítő, kényelmesebbé tevő eszközök arzenálját.

Történelmi áttekintés nélkül most csak néhányat emelek ki közülük, melyek nélkül már-már képtelenek(?) lennénk élni: tampon, intimtölcsér, hüvelygyűrűk, hüvelysúlyok, golyók, tampon-szerű „tömítés” a hüvelyben, melyet gyógyászati segédeszköznek csúfolnak.
 
Éhező szövetek
 
A legfontosabb tényeket jó, ha ismerjük, mielőtt bevásárolunk belőlük. Ezek a következők: bármilyen eszközt helyezünk a hüvelyünkbe, amennyiben nem esik ki, az annak köszönhető, hogy hozzáfekszik a hüvely falához, miközben összenyomja a szöveteket. Ha bárhol a testünkön nyomást gyakorolunk a szövetekre, ujjunk alatt elfehéredik a terület, ugyanis a nyomással akadályozzuk a vérkeringést (lehet kicsit és erőteljesebben akadályozni!). Ez az, amit nem látunk a hüvelyünkben, még csak nem is érezzük – bár van, aki igen -, miközben annak vérkeringése az eszköz viselésének ideje alatt „csökkentett üzemmódban” zajlik, mondhatjuk úgy is, hogy éheztetjük a szöveteket, hiszen nem kapnak elég tápanyagot, oxigént.
 
Az eszközök használatának céljából adódóan ez lehet néhány óra-nap „éheztetés” – ez áll fenn a menstruáció alatt használatos eszközöknél. Legrosszabb esetben folyamatosan „tárolja” a beteg pl. azt a gyűrűt, melyet méhe előesése miatt helyeztek fel a hüvelyébe, mivel többnyire más módszert ilyenkor nem tudtak alkalmazni. Ez a helyzet leginkább idős korban áll fenn, ami viszont elgondolkodtató, hogy a fogamzásgátlás céljára használatos gyűrűk már egészen fiatal nők hüvelyét ilyen extrém mértékű veszélynek teszik ki.
 
Terjed a vizelettartási zavar
 
Miért káros nekünk az, ha sorvad a hüvelyünk szövete, izomzata? A gyengébb szövetek lazábbak, nem zárnak jól, csökken a hüvely szorító ereje, a gátizom záró (húgycső!) szerepe, ezért tovább nő az egyébként is minden 4. nőt érintő vizelettartási zavar (pl. köhögés-tüsszentés-nevetés, stb. alkalmával, amikor a megnövekedett hasi nyomásnak nem tud ellenállni a záróizomzat), károsodik a medencefenék alhasi szerveket alátámasztó funkciója.
 
Jól illusztrálja az eseményeket a begipszelt végtag esete, amikor az inaktivitás (nem mozog az izomzat) és a gipsz nyomása miatt a sérült és az ép végtag izomzata (átmérője) között néhány hét elteltével látványos (ijesztő!) különbség alakul ki. Ugyanez játszódik le a hüvelyben, csak nem ennyire látványosan: nem dolgoztatjuk aktívan és közben terheljük, nyomás alá helyezzük (bármely hüvelyben alkalmazandó eszközzel, lásd a felsoroltakat!).
 
Nemzetközi vizsgálatok eredményéből idézek: stresszinkontinencia tüneteitől szenvedő nőket 4 csoportban vizsgáltak, elektrostimuláció, hüvelysúlyok, intimtorna és kezelés nélküli csoport. 3 csoport (25-27 fős) azonos eredményt mutatott a vizsgálat végén (1-3 főnél tapasztaltak javulást), egyetlen csoport esetében találták azt, hogy 19 nőnek javultak vagy megszűntek a problémái. Ők intimtornát végeztek és nem hüvelysúlyokat használtak!
 
Derékon alul is figyelni kell
 
Az intimtorna végzésének szabályai vannak, egyénre szabottan érdemes gyakorolni, hogy a lehető legjobb eredményt hozzuk ki magunkból. Az alhas védelmét szolgáló szokások elsajátítása (testtartás, vizelet, székletürítés, székrekedés megoldása, túlsúly, fizikai terhelés, szexuális élet, stb.) nagymértékben hozzájárulnak, esetenként alapvetően meghatározzák a torna sikerét. Ezért minden nőnek, aki szeretné elsajátítani az intimtornát, a Kriston-féle módszert javaslom. Én orvosként, pathológusként, a kóros elváltozások kialakulását munkámból kifolyólag ismerve azt láttam, hogy ennek az intim területnek az erősítése csak akkor lehet sikeres, ha átfogóan látja az érintett páciens is, mennyi minden befolyásolja a tünetei, komolyabb esetben a betegsége kialakulását. Akkor számíthatunk arra, hogy javaslatainkat, értve az összefüggéseket, a saját érdekében be is fogja tartani.
 
Azt tapasztaltam, hogy a betegek nehezen csapnak bele a hüvelytornába, hiszen nem ugyanolyan területről van szó, mint a hasizom vagy a bicepsz erősítése esetén. Idősebb pácienseim fogalmazzák meg jól: „Doktornő, nekem derékon alul ne is mondjon semmit, az olyan, mintha nem volna.” Márpedig azt a testrészünket, amellyel kapcsolatban nem vagyunk tudatosak, nem tudjuk irányítani, óvni, figyelmet szentelni neki. Először tehát ezzel van teendőnk, ami egyénileg nagyon különböző mértékű ismeretek átadását teszi szükségessé.          Ezért történik csoportos Kriston-tréningeken az, hogy saját testünknek erről az intim tájáról a szükséges anatómiai-funkcionális ismereteket átadjuk, a testi-lelki működések összefüggéseit megvilágítjuk, hogy mindenki „jogosságot” érezzen az itt zajló működésekhez.
 
Sosem késő elkezdeni

 
Végezetül nőgyógyász szavait idézem: „A jól működő gátizmoknak nemcsak a vizelet tartásában, hanem a kismedencei szervek alátámasztásában, anatómiai helyzetüknek megtartásában, a végbél zárva tartásában és a jó szexuális életben is fontos szerepük van. Már a fogamzóképes kor előtt fontos lenne megtanulni az intim tornát, hogy a fiatal lányok bátran sportolhassanak és még az erős, megterhelő fizikai mozgásokkal szemben is képes legyen a medencefenék izomzat ellentartani. Későbbi éveikben örömszerzőbb legyen a szexuális életük, és hogy majd a szülések és a hormonváltozások se rontsanak a gátizmuk erején. Természetesen minden panaszt, betegséget könnyebb megelőzni, mint meggyógyítani, de a tornát soha sem késő elkezdeni! Az izomszövet bármelyik életkorban erősíthető, csak kitartó, elszánt munkára van szükség. A torna nem hoz egyik napról a másikra látványos eredményt, de a rendszeres gyakorlás meghálálja a fáradságot, mert végül is a panaszok javulásához, vagy akár a teljes gyógyuláshoz vezethet.”
 
Gondoljuk végig és döntsünk belátásunk szerint: terheljük intim testrészeinket, hüvelyünket, feladatkörét „tároló” funkcióvá silányítva viszonylagos kényelmünk érdekében, miközben figyelmünket nélkülözi. Vagy inkább kíméljük, óvjuk, vigyázunk rá, tornáztatjuk, mert nagyon fontos, női létünk meghatározó területéről van szó. Aki az utóbbi mellett dönt, elkerülhet komoly műtéti beavatkozásokat, javítani tudja szexuális életét, párkapcsolatát, önmagával való elégedettségét, önértékelését. Örömökben gazdag tapasztalatokat kívánok a velünk tartó nőtársainknak!

www.intimorvos.hu


Klubok, előadások, tanfolyamok
Időrendi sorrendben:
--------------------------------------------

TITOK KLUB - Budapest
2020.03.22.

Kedves Titokkereső Barátaim!

A klubok, előadások, tanfolyamok a jelenlegi csendes elvonulás miatt bizonytalan ideig szünetelnek.

Ha bármilyen kérdésed van nyugodtan írj, vagy hívjál telefonon.

Áldottságot kívánok szeretettel,
Marika

"A helyes imádság a hálaadás imája. Ha előre köszönetet mondasz azért, aminek a megtapasztalása mellett döntöttél."

Neale Donald Walsch:
Beszélgetések Istennel